شهردار تهران تأمین مسکن مناسب برای همه کارمندان را از برنامه‌های مهم شهرداری دانست و از خریداری یک زمین ۹۰ هکتاری برای ساخت شهرک الگو ویژه پرسنل خبر داد.

علیرضا زاکانی

همشهری آنلاین: آیین گردهمایی کارکنان معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، بعدازظهر امروز – ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳- باحضور شهردار تهران و جمع دیگری از مدیران ارشد مجموعه مدیریت شهری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این برنامه علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به رویکرد تحولی ششمین دوره مدیریت شهری، بیان داشت: تهران ۲۳۸ سال است که پایتخت ایران است. ما به دنبال تحول در شهر هستیم. تحول چشمگیری که بنیان‌های شهر را به سوی استحکام و مبانی شهر را به سمت عدالت و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای همگان فراهم کند. ایجاد محیط‌زیست مناسب برای انسان ضروری است. تلاش برای این بود تا در این کلانشهر، اصل «مردم» باشند. مردم صاحبان اصلی این شهر هستند. نوکری مردم، افتخار ما است.

شهردار تهران نقطه آغاز تحول در پایتخت را در حوزه مدیریت شهری دانست و افزود: باید تلاش می‌کردیم تا نهاد خدماتی شهرداری را به یک سازمان خدمت‌گزار برای پذیرش مسؤلیت‌های بزرگ تبدیل کنیم. آن تحولی را ایجاد کنیم که شهر، شهروندان و مدیریت شهری را الگوی دیگران می‌کند. برای آنکه بتوان هر سه را بر مدار فناوری به روزرسانی کرد.

وی ادامه داد: حالا کارنامه عملکرد حدود سه سال گذشته پیش چشمان شما است. این کارنامه حاصل عملکرد کارکنان زحمت‌کش شهرداری تهران است. بسیاری از افراد وقتی در جریان دستاوردهای مدیریت شهری قرار می‌گیرند، آن را قابل توجه می‌دانند. مثلاً همین تازگی بالغ بر ۲۵ نماینده مجلس از صبح تا ظهر از پروژه‌های فعال ما بازدید کردند. عمدتاً می‌گفتند این بازدید، نگاه ما را به حوزه مدیریت شهری عوض کرد.

زاکانی گزارش دستاوردهای حوزه عمرانی، مالی، حمل‌ونقل، خدمات شهری و شهرسازی، را برای بسیاری «غیرقابل باور» عنوان کرد و گفت: مثلاً در حالی که سال ۹۹ تنها ۲۷ همت تحقق بودجه وجود داشت، امسال بودجه ۱۵۱ همتی (با تبصره ۱۶۹ همت) مصوب شده است. یعنی تقریباً ۵.۵ برابر بودجه سال ۹۹! سال گذشته نیز با ۷۵.۹ همت مصوبه، تحقق حدود ۱۱۰ همت ثبت شد. ناگزیر از تصویب الحاقیه بودجه در شورا شدیم. چنین آمار و عملکردی برای عده‌ای باورنکردنی است.

شهردار تهران با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دستاوردهای حوزه مدیریت شهری برای مردم، خاطرنشان کرد: تا امروز برای تببین دستاوردهای شهرداری تهران کوتاهی کرده‌ایم. این دستاوردها باید برای افکار عمومی بازگو شود. موفقیتی که در حوزه حمل‌ونقل به دست آمده، بی‌نظیر است. تمام بودجه‌های تخصیص یافته، غیر از هزینه‌ها برای تکمیل ۴ خط جدید متروی تهران بوده است؛ مدل تأمین مالی این ۴ خط جدید متفاوت است. به لطف خدا ثبت سفارش وسائط نقلیه جدید به طور کامل انجام شده و به زودی برخی از آنها وارد شهر خواهد شد.

وی مسؤلیت‌پذیری کارکنان شهرداری تهران را نخستین عامل موفقیت‌های حوزه مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: مثلاً هیچ‌گاه از تسویه بدهی‌های شهرداری تهران شانه خالی نکرده‌ایم. بعضی از بدهی‌های تسویه‌شده بالغ بر دو دهه پیش ایجاد شده بود. بانک شهر در حال ورشکستگی بود. بزرگ‌ترین سهام‌دار این بانک، شهرداری تهران است. با تسویه بدهی‌ها، این بانک از ورشکستگی فاصله گرفت.

زاکانی در تشریح کیفیت تحول ایجادشده در شرایط مالی بانک شهر، اظهار داشت: نسبت کفایت سرمایه این بانک، بیش از منفی ۱۹ درصد بود که امروز به مثبت ۳ درصد رسید. سال گذشته این بانک بالغ بر ۷ همت سود و امسال بالغ بر ۱۳ همت سود برای این بانک پیش‌بینی می‌شود. تلاش کردیم نگاه «قُلک‌طور» به بانک شهر از بین برود. تلاش کردیم تا امکانات این بانک را برای خدمت‌رسانی به مردم احیا کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: روح و جسم شهر از نگاه ما در هم تنیده است. نگاه آرمانی شهر در عین واقع‌گرایی، از عوامل موفقیت است. به هیچ عنوان از موفقیت‌های بدست آمده راضی نیستیم، تلاش بیشتری لازم است. شهرداری تهران سمت مردم ایستاد. شهر باید آباد شود. افتخارات در شهر به صورت ویژه باید افتخار همه مردم باشد. اراده و رضایت‌مندی مردم در اولویت ما است. پروژه «من شهردارم» با همین ایده، متولد شد.

وی افزود: تلاش کردیم تا مانع از تضییع حقوق مردم باشیم. می‌گفتند اوضاع شهر آنقدر خراب است، که شما تا انتهای سال بیشتر نمی‌توانید آن را اداره کنید! به لطف خدا و با تلاش همکاران خوب من، افتخارات فراوانی در حدود سه سال گذشته به دست آمد. امسال اما سال به نتیجه رسیدن پروژه‌ها و امیدبخشی به مردم است.

زاکانی با اشاره به آنکه خدمت‌گزاری بی‌وقفه همه اجزای شهرداری و نوکری مردم، به لطف الهی برکت به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: مسکن پرسنل با قوت ادامه دارد. جامعه هدف، همه پرسنل شهرداری تهران هستند. ما موظف هستیم تا مشکل مسکن همه پرسنل را حل و فصل کنیم. به‌زودی اخبار خوبی در این رابطه خواهید شنید. قطعه زمین حدود ۹۰ هکتاری برای این منظور خریداری شده است.

شهردار تهران بابیان آنکه تأمین مسکن مناسب برای همه پرسنل شهرداری تهران در دستور کار است، افزود: این ۵۰ هزار پرسنل، را به زودی با نظر خود همکاران، رتبه‌بندی خواهیم کرد. عدالت می‌باید مراعات شود. همه امکانات به اقتضای رتبه‌بندی بین همکاران به اشتراک گذاشته خواهد شد. شهرداری با تمام وجود برای تأمین مسکن پشت سر پرسنل خواهد ایستاد. اجازه نخواهیم داد خاطره تلخ تعاونی‌ها تکرار شود. تلاش می‌کنیم پروژه مسکن پرسنل شهرداری، به بزرگ‌ترین شهرک کشور بدل شود. همه سرانه‌های لازم را تأمین خواهیم کرد. این شهرک به عنوان الگویی در کشور مطرح خواهد شد. اینکه کارمندان با کیفیت زندگی کنند، افتخار ما است.

وی در ادامه به برخی از اتفاقات خوب در حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری اشاره کرد: توفیقات مدیریت شهری امروز حاصل تغییر نوع نگاه مدیریت شهری است. تغییر نگاه شهرداری موجب توافق با ارتش سرافراز برای ۶ پادگان مستقر در شهر به نفع مردم شده است. با توزیع فیش‌های عوارض درب منزل، وصل عوارض شهرداری تا ۵ برابر افزایش یافت. ۱۷۰ همت بدهی شهرداری، تعیین تکلیف شده و تا حدود ۸۰ همت کاهش یافته است.

زاکانی در خاتمه بیان داشت: امیدواریم بتوانیم خادم مناسبی برای خانواده بزرگ مجموعه مدیریت شهری باشیم. خدمت به مردم بزرگ‌ترین افتخار مجموعه شهرداری تهران است.

کد خبر 874144
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha